Artikelen

Hoe krijg je een goede werk-privébalans?

Op werk ben je moe, maar thuis ook. Hoe krijg je je energie terug? 10 tips voor een betere werk-privébalans.
Stoppen met werken of je ziek melden is niet per se de beste manier om je vermoeidheid te bestrijden. Neem deze tien stappen eens door voor je aan meer ingrijpende maatregelen begint te denken.

1. Prioriteiten

Je stopt vaak niet de meeste energie, tijd en geld in wat je belangrijk vindt. Je vindt het bijvoorbeeld belangrijk om goede relaties te onderhouden met familie, vrienden en vriendinnen, maar de tijd ontbreekt je. Weinig energie stop je erin en ook nauwelijks geld. Je vindt werk belangrijk, maar merkt dat je er langzamerhand zestig uur per week in steekt. Dan geeft het je al lang geen voldoening meer en levert dus niet zoveel energie op. Je wilt graag iets voor de samenleving doen, maar waar haal je de tijd vandaan? Bovendien, je zou ook nog zo graag naar muziekles!

Je maakt nu een schema, deelt een blad in vijf kolommen in en denkt na over wat je belangrijk vindt in je leven. Censureer jezelf niet. Het gaat niet om de waarden die je zou willen hebben, maar die je daadwerkelijk voelt. Vervolgens geef je aan hoeveel procent van je inkomen je besteedt aan iedere waarde, hoeveel tijd die je kost en hoeveel energie je erin steekt En: levert deze bezigheid je energie op of put ze je uit? Het antwoord op die vraag zet je in de vijfde kolom.

Voorbeeld: je vindt interessant werk belangrijk, maar je huidige werk is een energievreter. Wat doe je om aan interessant werk te komen? Netwerken? Schrijf dan in de andere kolommen hoeveel geld, tijd en energie je in netwerken stopt en of je daar wel of geen energie van krijgt. Misschien slokt je huidige werk je zo op dat je helemaal geen tijd meer hebt om te netwerken of vacatures op internet te bekijken. Dan zit er een kloof tussen de waarde ‘interessant werk’ en je huidige situatie. Die kun je oplossen door minder energie in je huidige werk te steken, meer vrije dagen op te nemen om in ieder geval uit te rusten en als het even kan wat frisse energie te steken in het ontdekken van leuke netwerken.

2. Energie

Je energie is beperkt. Als je een verplichting erbij neemt, moet je een andere energievreter schrappen.

3. Pauzeren

Onderbreek je werk op piekmomenten en voorkom daarmee het omslagpunt van negatieve stress en overbelasting Verdiep je in een lastig probleem of opdracht en doe je uiterste best. Maar loop op tijd even weg om iets anders te gaan doen, een ademhalingsoefening, koffie halen, even slapen of kletsen. Laat wat je bezighoudt los en merk hoe je ineens creatief wordt en oplossingen bedenkt. Ga vanuit dit bewustzijn met hernieuwd zelfvertrouwen weer aan de slag.

4. Opladen

Bouw ruimte in voor activiteiten die je energie geven. Spreek bijvoorbeeld met een vriendin af om eens in de twee weken een film te zien en huur een oppas in, zodat je kunt sporten.

5. Neem de tijd

Heb je een druk gezin, sta dan een half uur eerder op om de dag rustig te beginnen zodat je niet al gestrest de deur uitgaat.

6. Organiseren

Maak van je beperking je kracht. Je wilt misschien stoppen met werken omdat je net een tweeling hebt gekregen. Bedenk dan eerst hoe je werk en thuis toch zou kunnen combineren. Als je prioriteit bij je gezin ligt, zorg dan voor flexibiliteit in je werk, focus op resultaat en onderhandel over goede voorwaarden in het werk én in het gezin.

7. Een opleiding volgen

Volg een opleiding als je toch (tijdelijk) stopt met werken om voor de kinderen te zorgen. Een opleiding versterkt je employability en staat goed op je cv. Stoppen met werken levert een salarisachterstand op die je nooit meer inhaalt (wie drie jaar eruit is, verdient 63 procent van wat een collega verdient die altijd doorwerkt.) Met een extra opleiding beperk je die achterstand en laat je zien dat je gemotiveerd bent.

8. Nee zeggen

Zeg nee. Oefen ermee met kleine, niet zulke belangrijke dingen en ontwikkel zo deze vaardigheid.

9. Wees (soms) compromisloos

Sluit niet te veel compromissen die ten koste gaan van je zelf. Laat het werk je niet zo in beslag nemen dat je uitgeput thuiskomt en je te moe bent om nog iets voor jezelf te doen. Dan maar een compromis ten koste van het werk, bijvoorbeeld een klus die niet af is!

10. Klein beginnen

Experimenteer met kleine veranderingen op alle gebieden: werk, thuis, jezelf en de gemeenschap. Bijvoorbeeld: zorg dat je een middag kunt thuiswerken; koop iedere vrijdag bloemen voor in huis; laat je hoge eisen los en bekijk jezelf met meer mededogen; stel je vaardigheden voor een paar uur per week beschikbaar voor een culturele instelling of non-profit organisatie.

(Bron: Harvard Business Review On Point, balancing work and life, proven strategies from succesful practitioners, fall 2011)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *