Artikelen

Van werkdruk naar werkplezier :)

Ga jij met plezier naar je werk? Is geen werkklus je teveel? Borrel je van de ideeën? Heb je ook na een werkdag nog energie om leuke activiteiten te ondernemen? Of ga met tegenzin naar je werk? Omdat er meer werk op je bordje ligt dan je aankunt? Beïnvloedt dat je humeur? Slaap je daardoor slecht? Hieronder een aantal tips om de werkdruk te verminderen.

1. Goede werksfeer

Is de werksfeer top? Heb je een goed en fijn contact met je collega’s? Dan ga je met plezier naar je werk! Bijkomend voordeel is dat een goede werkrelatie ertoe bijdraagt dat je elkaar sneller helpt als het bijvoorbeeld eens superdruk is. Dus, eet wat vaker samen een hapje, haal wat te drinken, maak een oprecht geïnteresseerd praatje of vertel over die grote blunder van jezelf.

2. Rustige werkplek

Hoe ziet je werkplek eruit? Is het een rommeltje? Breng orde in de chaos. Dat voorkomt stress en je houdt overzicht. Zorg voor mappen, bakken, ordners en dergelijke om je spullen in te doen. En heb je het druk? Wil je niet gestoord worden? Geef het aan of werk op een plek waar niemand je afleidt. Zit je werkdag erop? Laat je werkplek dan ook opgeruimd achter. Zo begin je de volgende dag relaxed. Je weet waar die klantenlijst, input en/of vergadernotities liggen.

3. Met plezier naar je werk? Varieer je werktaken

Zit je de hele dag op kantoor? Werk dan niet onafgebroken aan een zware taak, maar varieer je werkzaamheden. Want, na een tijdje verslapt je concentratie en dat werkt contraproductief. Doe na een pittige taak even een routineklusje waar je niet over hoeft na te denken. Strek ook regelmatig je benen. Haal wat te drinken en maak een praatje met collega’s. En… lunch niet achter je bureau. Maak een wandeling en adem frisse lucht in. Zo voel je je ’s middags ook nog fijn; ben je alert en productief.

4. Bespreek werkdruk

Werkdruk ervaren is voor iedereen anders. Echter, groeit het werk je boven je hoofd? Werk je dagelijks over? Slaap je slecht? Wimpel het niet weg, maar kaart het aan. In het werkoverleg en bij je leidinggevende. Vaak lucht het bespreekbaar maken van werkdruk enorm op en helpt je om weer met plezier naar je werk te gaan. Ook je hart luchten bij je vrienden en/of partner is goed tegen stress.

5. Uitstellen? Stop ermee!

Ligt het in je aard om moeilijke, saaie, oninteressante en tijdrovende taken voor je uit te schuiven? Dat plots de werkstress je aangrijpt is niet vreemd. Zeker als je ontdekt dat je nog maar korte tijd hebt om iets af te ronden. Stop met uitstellen. Doe die vervelende werkzaamheden direct zodat het niet blijft liggen. Of deel werkzaamheden op in kleine stukken en schrap het van je te doen lijstje. Zo heb je veel meer plezier in je werk.

6. Wees minder online

Om de haverklap je e-mail, WhatsApp, twitter, Facebook, Instagram en dergelijke checken, houdt je af van je werk. Want, eerlijk is eerlijk: steeds online zijn kost best veel tijd en energie. Wil je met plezier naar je werk gaan? Spreek met je collega’s, vrienden en jezelf af dat je bijvoorbeeld 3 keer per dag je mail en social media controleert en beantwoordt. Zo verminder je de werkdruk. Immers, zonder alle afleidingen kun je je volledig op je werk concentreren en voorkom je overwerken.

7. Scheid werk en privé

Zit je werkdag erop? Kijk wat je allemaal hebt gedaan en geef jezelf een complimentje. Zet vervolgens je pc uit en maak een kort to-do lijstje voor de volgende dag. Heb je je werk niet af? En komt dat vaak voor? Vraag dan je collega’s om hulp of praat met je manager. Zo voorkom je werkdruk en gestresst zijn. Ben je eenmaal thuis? Neem een douche en spoel de werkdag van je af. Trek daarna gemakkelijke vrijetijdkleding aan. Niet alleen scheid je zo werk en privé, maar het helpt je ook ontspannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *